Zuid-Afrika2016.reismee.nl

Dag 20: Paarl, Stellenbosch & Tafelberg

Vandaag gaat de wekker om 06:15 en gaan we om 07:00 ontbijten. We zouden om 07:45 vertrekken naar de Tafelberg maar omdat het regent en nevelig is gaan we om 08:00 weg naar Paarl waar het Taalmonument staat. Helaas gaat het steeds harder regenen dus gaan we eerst koffie drinken en uiteindelijk besluit Steve dat we niet naar het monument gaan lopen maar hij legt de geschiedenis van de taal Afrikaans uit bij de koffie. Vlak voordat we weggaan wordt het droog en gaan we met een paar mensen toch snel even boven bij het monument kijken, het is een groot en indrukwekkend kunstwerk wat de samengevloeide invloeden van verschillende talen tot Zuid-Afrikaans laat zien. We rijden verder naar Stellenbosch waar we een wijn proeverij gaan doen om 11:00 's ochtends! Eerst lopen we langs de opslag in de berg, hier ligt de wijn de rijpen dan langs de grote houten vaten waar alle wijn in opgeslagen ligt. We krijgen allemaal 5 wijnen om te proberen, 2 witte, 2 rode en 1 dessertwijn die we met een stukje gezouten caramel moeten proberen. Na de proeverij lopen we door de ruimte waar de flessen gevuld en gebotteld worden naar de winkel waar we begonnen zijn, hier mogen we allemaal nog een beetje Amarula proeven. Na al deze versnaperingen krijgen we 2 vrije uren in Stellenbosch om te lunchen en rond te lopen. We hebben heerlijk op een terrasje gezeten wel met terrasverwarming want het was toch nog een beetje fris vandaag. Na de lekkere lunch lopen we van Kerkstraat naar Dorpstraat waar 'Oom Sammie Se Winkel' zit, dit is een winkel met van alles en nog wat. Om 14:15 gaan we terug naar Kaapstad in de hoop dat het daar zal zijn opgeklaard zodat we de Tafelberg op kunnen. Onderweg worden de oogjes toch wat zwaar......we zijn al met 45 minuten in Kaapstad en het ziet er goed uit dus we gaan de berg op! Iedereen krijgt een kaartje om met de kabelbaan naar boven en naar beneden te gaan, we hebben 2 uur de tijd, dit hebben we ook wel nodig aangezien de kabelbanen niet heel snel vertrekken en heen en weer gaan. De cabine waar we in staat draait rond zodat iedereen alle uitzichten kan zien en mooie foto's kan maken. Eenmaal boven waait het best wel en de wolken/mist komen steeds dichterbij, nadat we mooie foto's hebben gemaakt van het uitzicht op Kaapstad met o.a. Robbeneiland, het voetbal stadion, het Waterfront en ons hotel trekt het helemaal dicht maar omdat het hard waait zien we de wolken mooi over de berg bewegen. We lopen een rondje zodat we alle uitzichten goed (of minder goed, door de mist) kunnen bekijken. Na een lekkere cappuccino gaan we weer naar beneden. Vanavond gaan we gezellig met een groepje in het hotel eten. Na een wederom fantastische maaltijd gaan we de koffers en rugzak inpakken voor de laatste dag en de terug reis naar huis morgen avond. Welterusten!

Richard

Mooie verhalen.
Geniet nog even.
Alvast een fijne terug reis
Xx