Zuid-Afrika2016.reismee.nl

Dag 19: Kaaps Schiereiland

Vandaag gaan we het Kaapse Schiereiland ontdekken. Na een prima ontbijt in een wat kleine zaal hebben we toch nog geprobeerd om een kamer te krijgen met uitzicht op de tafelberg maar dit ging helaas niet lukken. We rijden langs de kust met mooie huizen en wat strandjes (deze heten strand 1 t/m 4) naar Hout Baai waarvandaan we de boot pakken naar Duiker eiland waar we zeehonden gaan spotten. In de haven zitten er al 2 die gevoerd worden door 2 smoezelig uitziende mannen. Duiker eiland is een reservaat waar niemand mag komen, hier leven veel zeehonden en heel wat vogels. Als de boot de haven uit is gaat het gas erop want we gaan maar 45 minuten varen. Eenmaal aangekomen bij Duiker eiland zijn er zeehonden in overvloed! Zo leuk hoe ze spelen, zonnen en zichzelf in het water laten vallen. We varen wat heen en weer voordat we terug varen naar de haven hier gaan we nog een kopje koffie doen met wat lekkers......appeltaart! We rijden via Chapmans Peak wat een prachtige bergpas is met uitzicht op de Sentinel (berg) door naar Simons Town waar we gaan lunchen. Na een prima maaltijd rijden we door naar Boulders Beach waar allemaal pinguïns leven en waar je ze van heel dichtbij kan zien. Als we net over de vlonders lopen is het nog zoeken naar waar ze zitten maar een stukje verderop bij de zee zitten ze allemaal op het strand en de stenen. Het zijn er echt een hoop! Sommige nog met kleintjes die nog echt veren hebben, anders die volop in de rui zijn om van hun baby veren af te komen en we hebben er 1 gezien die nog op eieren zat. Hier kunnen we wel uren naar kijken, hoe ze in en uit het water gaan, het gewaggel over het strand, echt alles is leuk maar we moeten ons al haasten voor de bus dus gaan we maar lopen weg van de schattige pinguïns. We rijden nu door naar Cape Point waar we voor de keuze worden gezet om lopend naar boven te gaan of met de tram (Vliegende Hollander). Uiteraard gaan wij naar boven lopen, op naar de 'oude' vuurtoren die niet meer in gebruik is omdat een vuurtoren boven de zeemist toch niet handig is voor de schepen. Het is een steile klim naar boven maar het uitzicht meer dan waard, onderweg maken we dan ook een aantal foto stops. Boven aangekomen zien we dat je ook naar de vuurtoren beneden kan lopen, die nog wel werkt. We besluiten het te proberen aangezien we om 17:00 bij Kaap de Goede Hoop moeten zijn en het nu 15:45 is. We lopen pittig door en zijn binnen 10 minuten bij de andere vuurtoren met weer een fantastisch mooi uitzicht, ook is het leuk om vanaf deze kant de eerste vuurtoren te bekijken. Om bij het wandelpad te komen dat naar Kaap de Goede Hoop lijd moeten we eerst terug richting de eerste vuurtoren en dan naar de parkeerplaats waar we af zijn gezet. We beginnen iets na vieren met de wandeling naar Kaap de Goede hoop waar 45 minuten voor staat,makkie dus. Eerst hebben we trappetjes met zand maar al snel wordt dit opgevolgd door vlonders en stenen. Onderweg blijft het uitzicht adembenemend en zien we veel vogels, klipdassen en hagedisjes. De weg naar beneden is redelijk uitdagend maar we zijn helemaal goed en heel naar beneden gekomen waar de hele groep al klaar stond. Nadat we een foto samen hebben gemaakt bij het wel bekende bord gaan we met de hele groep proosten op een mooie reis en nog een mooie 2 dagen die er aan komen. Voordat we weggaan maken we een groepsfoto bij het bord van Kaap de Goede Hoop en rijden dan langzaam aan terug naar Kaapstad. Langs de weg zien we struisvogels en ineens op de weg een heel gezin vader , moeder en een hele hoop kuikens, wat ontzettend schattig. Ineens ziet JC dat de moeder struisvogel iets in haar poot heeft zitten, dit zijn stekels van een stekelvarken, bij het verlaten van het 'park' meldt Steve dit nog even aan de ranger. We rijden door Simons Town terug in de hoop nog walvissen te spotten maar helaas niks gezien. Om 19:00 zijn we terug in het hotel en gaan met 2 andere stellen wat eten bij het Waterfront, om 19:30 staat er een taxi klaar omdat het toch best eens stuk lopen is en niet helemaal veilig. Het waterfront is heel leuk met een hele boelrestaurants. Na het eten pakken we weer de taxi terug en is het toch echt bed tijd. Welterusten!

Gert.

Wat een prachtige en zeker uitdagende tocht.