Zuid-Afrika2016.reismee.nl

Dag 6: van krugerpark naar Swaziland

We hadden de wekker om half 7 gezet maar zijn een uur van te voren al wakker door de wake-up-calls voor andere tenten en het geluid van de dieren. Om 7 uur moeten de koffers buiten staan en kunnen we ontbijten maar voor die tijd lopen we een rondje en gaan we nog even kijken bij de Hippo Pool, we zien ze lekker badderen maar meer dan de ogen en hun grote oren zien we niks boven water komen. Na het ontbijt nog even terug naar de kamer om vervolgens om 8 uur op weg te gaan richting Swaziland. Tijdens de koffie stop kopen we nog wat lekkers voor onderweg en zo zijn we voor het middag uur al in Swaziland. Bij de grenscontrole bij Matsamo moeten we uit de bus stappen om door de paspoort controle te gaan en dan gaan we lopend de grens over. Als we nog in de rij staan is JC (onze chauffeur) al toegelaten en zien we de bus al over de grens gaan. We krijgen een stempel 'Zuid-Afrika' uit en nog 1 'Swaziland' in. Het landschap veranderd meteen. De armoede en droogte is op sommige plekken goed te zien, ook de bergen zien er anders uit. Het is een heel droog jaar geweest verteld Steve, de kans om dood vee te zien is redelijk aanwezig, en ja hoor Rick ziet een dode koe langs de weg, zo zielig! We lunchen bij een stuwdam Maguga,het uitzicht hier was heel mooi, we krijgen een buffet met broodjes en salades. Even later rijden we langs de hoofdstad van Swaziland Mbabane. We stoppen nog bij de glasblazerij Ngwenya Glass waar we het glasblazen kunnen zien, hier is het heel warm. Na een rondje door de winkel en naar de 'goeie idee' (WC) te zijn geweest rijden we door naar Mlilwane Wildlife Sanctuary. JC verteld ons dat de buiten temperatuur de 42°C heeft bereikt, het is ook best warm. Als we Mlilwane in rijden moeten we nog 3,5km tot aan onze Camp, we rijden nu al door het wildpark en zien alweer impala's, gnoes en zebra's. Onze beehive is GEWELDIG! Wat hebben we hier naar uit gekeken, we zetten snel de koffers neer en gaan rond kijken. We zien al gauw een Nyala mannetje, wat een mooi best zeg. We kunnen hem zowat aanraken (wat andere mensen ook doen) verder zien we nog impala's, vogels en Pumba's (wrattenzwijnen) die staan te drinken uit het zwembad. We lopen nog een stukje terug langs de weg (zandpad) waar we vandaan komen om naar de vervetaapjes te kijken, wat zijn ze leuk en snel! Samen met de rest van de groep doen we een drankje naast de bar bij het kampvuur. We frissen ons nog even op voordat we in restaurant Hippo Haunt gaan eten. Achter het restaurant is een meer, hier moeten we nijlpaarden en krokodillen kunnen zien, tot nu toe hebben we alleen een schildpad en een rijger gespot. Het eten was lekker en nadien kregen we nog een mooie show te zien van het personeel dat hier werkt met zang en dans, dit was erg leuk! In onze bijenkorf hebben we gedoucht het is nu 22:30 welterusten!